2001年英国ロンドンにて自身のラグジュアリー ファッション ハウス<ステラ マッカートニー>を設立したステラ マッカートニー。当時からサステナビリティとファッションの両立をブランドの理念として掲げ、パリ ファッション ウィークで行われた2025年サマー ランウェイ ショーでは、作家で野鳥観察家のジョナサン フランゼンの著書「The End of the End of the Earth」からインスピレーションを得て、96%環境に配慮した素材を使用し、生き物を傷つけずに作られたコレクションを展開した。4月18日(金)には、渋谷PARCOに<ステラ マッカートニー>の新店舗がOPENする。<アディダス>とコラボしたRASANTの日本限定カラー(BLACK)ローンチを祝し、来日した彼女に、唯一無二のクリエイティビティを育んだ環境や、自身のブランドへの思いを聞いた。
※ The English version is available below.
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- Sachiko Saito
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- Tomoko Ogawa
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- RIDE Inc.
——幼少期から自己を形成するうえで最も影響を与えている事柄は?
サステナブルなブランドを作るという決断は簡単でした。それは私が育った環境であり、幼い頃から教えられてきたことだったので。4歳か5歳の頃の一番の思い出は、母と父がワードローブを共有していると気づいたことです。絶対的なアンドロジニー(男女両性の特徴を持ち合わせていること)があった。それは、Wingsが活躍したグラムロックの時代でした。私が母のものだと思っていた服の半分は、父も実際に着ていました。それ以来、母のアーカイブから花柄のシャツをみつけて、「このブラウス、すごくかっこいい!」と思ったら、父がそれを着ている写真があったり。何年も前のことなのに、すごく現代的で、それは今でも最先端のトピックですよね。そんなふうに幼い頃から、服に囲まれていたことは、私自身に、そして今の仕事の仕方に大きな影響を与えてきたと思います。
——心に残っている音楽はありますか?
私はいつも両親の音楽、特にWingsと一緒にツアーをしていた頃の音楽に戻ります。それが私の子ども時代でした。スコットランドの荒野で馬に乗ったり、次のギグに向かう途中のツアーバスに乗ったり。それは私の人生の中でとてつもなくエキサイティングで感情豊かな時期でした。彼らの音楽は、デザイナーとして、そして一人の人間としての私のDNAに刻まれています。
——ご自身のオリジナリティ、クリエイティビティを育ててくれた環境について教えてください。
ファッションデザインと建築の間には興味深い類似点があると思いますが、セントラル セント マーチンズにいたとき、自分がファッションデザインの技術的な側面を学んでいないことに気づいたんです。私がやりたかったテーラードジャケットのパターンをカットするなどの技術的なことを学ぶことよりも、クリエイティブであることに重点が置かれていた。それで、サヴィル ロウに入ったんです。ファッション業界の“建築家”のような人たちと一緒に働いたのを覚えています。それは、基礎を支えるような存在です。ジャケットを作るのは、建物を建てるようなもので、それがすごく面白くて、3年間そこで修行し、スチームでのクセ付けの仕方をほぼ覚えました。その3年間で学んだ技術は、今でも常に私の基盤にあって、テーラリングは今もそしてこれからも、完全に<ステラ マッカートニー>のDNAの一部であり続けると思います。
——あなたにとってゲームチェンジャーとなった重要な瞬間や出来事とは?
セントラル セント マーチンズでの卒業ショーは、かなり重要でした。ケイト モスとナオミ キャンベルとヤスミン ル ボンがモデルとしてそこにいて、私の服を着てくれたことは、今でも鮮明に覚えていますし、信じられない光景でした。
——ファッションとサステナビリティを両立し続けるブランド<ステラ マッカートニー>が大切にしている思いとは?
私たちの価値観は、大胆でパワフル、そして深刻なメッセージを発信することを恐れない、いつも上品なステラ ウーマンに根ざしています。女性たちに自信と力強さを感じてもらいたいと思っていて、洋服には独特の楽さと使いやすさを心がけています。また、倫理的で現代的な企業であることを意識し、使用する資源と環境への影響を常に考慮しています。<ステラ マッカートニー>というブランドが、デザインから店舗の実践、製品製造に至るまで、よりサステナブルになるための新しい方法を革新していることを大変誇りに思っています。
——ブランド、企業には、あなた自身の生き方も反映されていますね。
私は生涯ベジタリアンで、コレクションではレザー、フェザー、ファー、エキゾチックスキンを一切使用していません。それだけでなく、次世代のイノベーターと協力し、生き物や母なる地球に優しい代替案を生み出しています。私が共同設立した投資ファンドSOS Fundは、これらのサステナブルなビジョンを持った人々を支援し、すでにKelsun™ Seaweed Yarn(海藻由来の繊維かつ糸に似た風合いのバイオベース素材)や、Protein Evolution(AIと酵素を使用してプラスチック廃棄物から再生された無限にリサイクル可能なポリエステル)といった新素材を市場に送り出す手助けをしています。有言実行のため、ステラでは日々、実際に実践しています。
——動物愛護と環境保全を第一に考えた生産背景を踏まえ、着用する人々や社会へのその後の影響について、どのような考えを持っていますか?
当初から動物を大切にすることは、私の私生活における選択と、ステラ マッカートニーというブランドに対する私のビジョンを動かしてきました。17年前に国連の「Livestock's Long Shadow」(畜産業の環境負荷報告書)を読んで、この精神を畜産業が環境に与える影響と結びつけたときに、すべてが腑に落ちたんです。
ファッションは、地球にとって最も有害な産業のひとつです。畜産業は世界の温室効果ガス排出量の約14.5%を占めており、これは運輸業界の13%を上回っている。これが皮革の起源です。皮革は、牛を飼育するための土地造成による熱帯雨林の破壊を促進するだけでなく、約300kgの有毒化学物質を環境に放出し、地域の水系にも流入させています。また、レザーは発がん性化学物質でなめす必要があり、多くの場合、最も貧困にあえぐ国々で工場労働者の寿命を大幅に短縮しています。それはあらゆるレベルで残酷なのです。
ファッション業界にレザーを供給するために、毎年10億匹以上の動物が飼育され、屠殺されている。したがって、一般の人々、企業、政府が注目すべき最も重要なことは、畜産業とそれが私たちの環境と産業に与える影響だと私は考えます。企業は、労働者や動物を傷つけるこれらの従来の有害な材料や方法から脱却すべきです。また私たちは、業界が伝統的に扱ってきた限られた素材を超え、代替案において創造的かつ革新的になる必要があります。これらの目標に向かって協力して取り組めば、地球から奪うだけでなく、再生する方法で実際にビジネスを始めることができるのではないでしょうか。
——消費者である私たちができることもあるのでしょうか?
みなさんも、ブランドや政府に透明性と説明責任を求めることで、果たすべき重要な役割を担っています。一方、政府は、企業がより持続可能な方法で活動するためのインセンティブを生み出す必要があります。たとえば、米国では、私のブランドは、レザーに代わるヴィーガン素材から作られた商品を輸入する際、最大30%の税金が課せられます。これはレザー業界のロビー活動のダイレクトな結果であり、気候変動と戦い、将来の世代のために地球を保護するという私たちの共通の目標には逆行するものです。
——今、特に力を注いでいる素材開発やプロジェクトはありますか?
新しい2025年サマー コレクションは、96%が環境に配慮した素材で作られており、これまでで最もサステナブルなコレクションであることをとても誇りに思っています。ランウェイ ショーは、 作家であり野鳥観察家のジョナサン フランゼンの著書『The End of the End of the Earth (地球の果ての果て)』にインスピレーションを受け、鳥たちを讃え、行動を呼びかけるコレクションでした。年間34億羽以上の鳥が傷つけられたり、殺されたりしていることを踏まえ、2025年サマーコレクションは、レザー、フェザー、ファー、エキゾチックスキンを一切使用せず、代わりにクルエルティフリー(※製品が消費者の手元に届くまでのいかなるフェーズにおいても、動物を用いた実験がなされていないこと)の革新的な素材を使用しています。
動物由来のレザー代替素材として、Hydefy(菌類ベースのテキスタイル)を使用した世界初のハンドバッグ、Kelsun™ の衣服(高級品として初めて商業的に入手可能な海藻ベースのテキスタイル)、そしてPEEKABOOリサイクルナイロン糸から紡がれた雲のようなニットがあります。また、鳩をモチーフにしたジュエリーは、886 by The Royal Mintとのコラボレーションにより、電子機器や医療廃棄物から再生された金と銀で制作されています。次世代のイノベーターの市場参入と規模拡大をサポートすることは私にとって非常に重要で、今シーズンこれらの素晴らしいテキスタイルを扱うことができたのは本当に楽しい機会でした!
——今までのご活動の中で受けた、忘れられない言葉は?
「エコ変人」と呼ばれていました! 動物性素材を使わずにファッションブランドを成功させることは不可能だと。そう言われ続けても私はやり遂げました。それは私たちがブランドとしてこれまでに行った中で最も現代的なことだと思います。私たちは不可能を可能にし、動物や地球を傷つけることなく、美しく望ましい贅沢を手に入れることができると証明したんです。少しずつ変化は起こっていますがもっと多くの人々に私たちと共に歩んでいただく必要がありますね。やるべきことはまだまだたくさんあるんです!
——人生であなたが心底やりたい仕事を実現し続けるために、必要なことはなんだと思いますか?
自らの信念を貫き、自分のやり方で物事を進めたらビジネスは成功しないと言われても、働き方を変えないこと。ステラ マッカートニーでやってきたこと、そして私たちが創業当時からやってきたことがようやく認識され、真剣に受け止められるようになったと感じています。それはとても光栄なことです。この状況が、現状に挑戦し、地球にポジティブな影響を与えるために、ファッション業界でビジネスを行う他の方法を奨励し、話し合うための素晴らしいプラットフォームを与えてくれています。
——日本についての印象と来日の際の思い出を聞かせてください。
私は昔から日本の文化、ファッション、音楽、アートが大好きでした。今回の来日時、心に残っている思い出のひとつは、東京にいたときに親友の奈良美智さんにお会いできたことです。彼はとても素晴らしいアーティストで、私たちは同じようなビジョンと価値観を共有していると感じます。
Stella McCartney established her eponymous luxury fashion house, Stella McCartney, in London in 2001. Since then, she has championed the coexistence of sustainability and fashion as the core philosophy of her label. At the Summer 2025 runway show during Paris Fashion Week―drawing inspiration from author and birdwatcher Jonathan Franzen’s book The End of the End of the Earth―she presented a collection made with 96% environmentally conscious materials, produced without harming any living creatures. On Friday, April 18, a new Stella McCartney store will open in Shibuya PARCO. Visiting Japan to commemorate the launch of a Japan-exclusive color (BLACK) of RASANT, a collaboration with Adidas, she spoke about the environment that shaped her distinctive creativity, as well as her thoughts on the brand.
——What has had the greatest influence on shaping who you are since childhood?
The decision to create a sustainable brand was easy; it’s what I grew up with and what I was taught from a young age. Some of my biggest memories from when I was four or five year old involve sitting in my parents’ wardrobe, and what was fascinating was I realised my mum and dad shared it. There was this absolute androgyny. It was this period of glam rock, during Wings. Half the things I assumed were mum’s, dad was actually wearing as well. They would swap. I’ve since worn a flowery shirt out of the archive and thought, ‘Oh look at this blouse of my mum’s, it’s so cool!’ Then we’d find a photo of my dad wearing it. It’s so modern; this was years ago, but today it’s a cutting-edge conversation to have. So, this upbringing and being around clothes from a very young age was a huge influence on me and has heavily inspired how I work today.
——Are there any films, music, or books (including photography books) that have left a lasting impression on you?
I always go back to my parents’ music – especially their time when they were touring with Wings. That was my childhood: going from riding on horseback in the wilds of Scotland to being on a tour bus on the way to the next gig. It was an incredibly exciting and emotional time in my life. Their music is in my DNA as a designer and a person.
——Could you share the environments, experiences, or things that have nurtured your originality and creativity?
I like to think that there are interesting similarities between fashion design and architecture in that when I was at Central Saint Martins, I realised that I wasn't learning the technical side of fashion design. The focus was on being creative rather than learning the technicalities, such as cutting patterns for a tailored jacket, for example, which is what I wanted to do, so I went into Savile Row. I remember working with those guys who I thought were like the builders of the fashion industry – you know, the nuts and bolts. Making a jacket is really like building a building, and it was just fascinating to me. I did that for three years, and I just about learned how to set a steam edit. I am constantly referring back to the skills I learnt in those three years, and tailoring is and always will be completely part of the Stella McCartney DNA.
——Can you tell us about a defining moment or event that was a game-changer for you?
I would say my graduation show from Central Saint Martins was pretty major. Having Kate, Naomi, and Yasmin there, wearing my pieces, will forever be something I am incredibly proud of.
——Your brand is well established as one that balances fashion and sustainability. What are the core values that Stella McCartney holds dear?
Our values are rooted in our Stella women – bold, badass, and unafraid to address serious messages, but always with a lightness of touch. I want them to feel confident and powerful, but with a signature effortlessness and ease. We are also committed to being an ethical and modern company, taking full responsibility for the resources we use and the impact we have on the environment. I am so proud of how we are constantly innovating new ways to become more sustainable, from designing to store practices and product manufacturing.
——Your brand and company reflect the very way you live your life, don't they?
I have been a vegetarian my whole life and have never used any leather, feathers, fur, or skins in any of my collections. Instead, I work with next-gen innovators to create alternatives that are kinder to our fellow creatures and Mother Earth. SOS Fund is an investment fund that I co-founded, which supports these sustainable visionaries and has already helped bring to market new materials like Kelsun™ -a bio-based material derived from seaweed, with a yarn-like texture and Protein Evolution – an infinitely recyclable polyester recycled from plastic waste using AI and enzymes. If you are going to talk the talk, you need to walk the walk, and we do that every day here at Stella.
——Prioritizing animal welfare and environmental conservation, how do you view the impact of your production process―not only on those who wear your designs but also on society as a whole?
Since day one, animals and their welfare have driven choices in my personal life as well as my vision for the house of Stella McCartney. When I connected this ethos with the impact that animal agriculture has on the environment after reading the UN’s Livestock’s Long Shadow report 17 years ago, it all clicked for me.
Fashion is one of the most harmful industries to the planet. Animal agriculture accounts for approximately 14.5% of the world’s greenhouse gas emissions, which is more than the transport industry at 13%. This is where leather comes from. Not only is leather driving the destruction of our rainforests by creating land for cattle, but it is also releasing almost 300kg of toxic chemicals into the environment, which are also entering local water systems. Leather also needs to be tanned with carcinogenic chemicals that drastically shorten the lives of factory workers, often in the most impoverished nations. It is cruel on every level.
Over one billion animals are raised and killed to supply leather to the fashion industry every year, so for me, the single most important thing for the public, businesses, and governments to focus on is animal agriculture and how it impacts our environment and industry.
Businesses need to transition away from these conventional, harmful materials and methods that hurt workers and animals. We need to get creative and innovative with alternatives, moving beyond the limited materials that the industry has been traditionally working with. If we work collaboratively with these goals, we can actually begin doing business in a way that regenerates our planet instead of only taking from it.
——Is there anything we, as consumers, can do to help?
The public too has an integral role to play by demanding transparency and accountability from brands and governments. Meanwhile, governments need to create incentives for businesses to work in a more sustainable way. For instance, in the US, my brand is taxed up to 30% for importing goods crafted from our vegan alternatives to leather. This is a direct result of the leather industry’s lobbying and is counter-productive to our shared goals of fighting the climate crisis and protecting our planet for future generations.
——Are there any specific material developments or projects you are currently focusing on?
My new Summer 2025 collection was crafted with 96% conscious materials – our most sustainable to date, which I am so proud of. The runway show was a celebration of birds as well as a call to action, inspired by author, birdwatcher, and Jonathan Franzen’s book The End of the End of the Earth. Over 3.4 billion birds are harmed or killed for down annually; the Summer 2025 collection avoids leather, feathers, fur, and exotic skins, opting instead for cruelty-free innovations, where neither the final products nor their ingredients were tested on animals at any point during development.
Alternative leathers included the world-first handbag made from fungi-based Hydefy, garments crafted from Kelsun™ ,-a seaweed-based textile available commercially for the first time in luxury, and-cloud-like knits spun from PEEKABOO recycled nylon yarn. I also designed wearable bird sculptures with 886 by The Royal Mint – each piece cast in metals repurposed from medical and electronics waste. Supporting the next generation of innovators in going to market and scaling is extremely important to me, so getting to work with these incredible textiles this season was really exciting.
——Among all your experiences, is there a statement that you will never forget?
It was being called an “Eco-Weirdo”! People said I could never have a successful business without using animal-based materials. I certainly have shown them, wouldn’t you say? I think it’s the most modern thing we have ever done as a brand – we challenged the norm and proved you can have beautiful, desirable luxury without harming animals or the planet. I can see the shift happening slowly, but I still need more people to come to my side of the world. There’s a lot of work to be done!
——When facing challenges in your career or life, how have you managed to overcome them?
I’ve stuck by my beliefs and haven’t changed the way I want to work, even when people would tell me I wouldn’t have a successful business if I did things my way. I feel like what we do at Stella McCartney, and what we’ve been doing from the start, is finally being recognised and taken seriously. I find that to be a great honor. It has given us this incredible platform to encourage and talk about other ways of doing business in fashion, to challenge the status quo and have a positive impact on the planet.
——What is your impression of Japan? Do you have any memorable experiences here?
I have always loved Japanese culture and the celebration of fashion, music, and art. One of my favourite recent memories was meeting up with my dear friend Yoshitomo Nara while I was in Tokyo. He is such an incredible artist, and we share such a similar vision and values.

ステラ マッカートニー
ステラ マッカートニーはロンドンで、公には伝説的でありながら家庭では一般的なクリエイター一家に生まれた。都会とイギリスの田園地帯の両方で育った彼女は、亡き母でありミューズであったリンダ マッカートニー(写真家、ベジタリアン、動物愛護活動家)によって地に足をつけた生活を送り、その価値観と美に対する生来の感謝の信念は、今日も彼女にインスピレーションを与え続けている。
1995年にセントラル セント マーチンズを卒業し、直後からシャープなテーラリングや大胆な美学で知られるようになる。1997年にはパリのクロエのクリエイティブ ディレクターに就任し、メゾンを成功に導いた。
2001年、ステラ マッカートニーは自身の名を冠したラグジュアリー ファッション ハウスを設立、同年10月にパリで初のコレクションを発表。生涯ベジタリアンであるステラは、ブランド設立からレザー、フェザー、ファーを一切使用せず、現在に至るまで革新的な姿勢を貫き、設立以降、ステラは素材とサプライチェーンの革新やパートナーシップを通じて、サステナビリティにおけるリーダーシップを拡大し続けている。
Stella McCartney
Stella McCartney was born in London into a family of creators who were legendary in public, yet ordinary at home. Raised in both the city and the English countryside, she was kept grounded by her late mother and muse, Linda McCartney―a photographer, vegetarian, and animal rights activist whose values and innate appreciation for beauty continue to inspire her today. After graduating from Central Saint Martins in 1995, she quickly gained recognition for her sharp tailoring and bold aesthetic. In 1997, she was appointed Creative Director of Chloé in Paris, where she led the house a great success. In 2001, she launched her eponymous luxury fashion house and debuted her first collection in Paris that October. A lifelong vegetarian, Stella has never used leather, feathers, or fur in her designs. From the outset, she has maintained an uncompromisingly innovative approach, and since the brand’s inception, she has continued to expand her leadership in sustainability through material and supply chain innovations as well as impactful partnerships.

- ショップ名
- STELLA McCARTNEY
- フロア
- 2F
- 公式ブランドサイト
- https://www.stellamccartney.com/jp/ja/
- 公式SNS
- Instagram(@stellamccartney)